Menu

Supermarkety používají na zákazníky psychologické triky, sledujte nejčastější!

i
Martin Jelínek

Cítíme se dobře a chceme utrácet peníze. Šli jsme koupit litr mléka a přinesli plnou tašku. Způsob, jakým nakupujeme, je předvídatelnější, než si myslíme, a supermarkety toho využívají.

Abychom vše viděli lépe, musíme zpomalit. Protože to chce čas, mají supermarkety u vchodu takzvané dekompresní zóny, které nás zpomalují. Může být před vchodem do prodejny (například regál s květinami nebo zahradními potřebami), ale lze použít i otočné dveře nebo pomalejší samootvírací dveře.

Rozptýlení

Když jsme v obchodě, naše oči se při hledání pohybují zleva doprava, stejně jako při čtení. Tento pohyb na regálech narušuje naši pozornost tím, že se střetává s barevnými nápisy, které upozorňují na reklamu nebo promo akce. Regály ve střední potravinářské sekci nepotravinových supermarketů jsou dalším ukázkovým příkladem této taktiky – zpomalují nás, přitahují naši pozornost a nutí nás od nich kupovat věci, které kupovat nechceme.

Seřazení zboží v regálech

Regály jsou uspořádány tak, abychom mohli nakupovat ty nejvýnosnější produkty. Nejnižší je nejlevnější produkt. Jejich hledání pro nás bylo trochu komplikované – museli jsme se ohýbat, číst cenovky a vybírat je. Ve střední části regálu, která je v úrovni očí, jsou nejen „dobré“ produkty velkých značek, ale i běžné produkty vlastní značky prodejny Koncept značkové kvality se přenesl i do řetězcových produktů. Prémiový nebo „nejlepší“ produkt nepřichází za vysokou cenu. Obvykle se tam nepodíváme, pokud je nehledáme přímo, ale jejich umístění poskytuje logiku popsanou celým uspořádáním polic.

Princip podobnosti

Diskonty jako Aldi nebo Lidl nosí méně značkových produktů, takže jejich obaly připomínají oblíbené značky, byť je přímo nekopírují. To je princip podobnosti – máme větší důvěru v to, co známe, a je snadné tento pocit přenést na cokoli, co je mu podobné.

Rozmístění zboží

Zatímco průměrný obchod nabízí asi 30 000 položek, každý jich ročně nakoupíme asi 300, takže se supermarkety snaží maximalizovat počet položek v našich nákupních košících. Tam, kde jsme dříve pro základní potraviny museli projít celou prodejnu, dnes ke stejnému výsledku pomáhají jednodušší uspořádání a přehledné označení jednotlivých produktových skupin. Ty jsou vytvořeny s logikou spotřeby, takže si můžete koupit tři položky ze seznamu na jednom místě, ne tu, kterou hledáte.

i
Zajímavosti

Pampeliškový med- schovejte si jaro do sklenice na celý rok!

Miluju pampelišky. Louky poseté pampeliškovými květy, oslnivou žluť a jejich zlatý pyl. Proto jednou z prvních věcí, kterou každé jaro…
i
Zajímavosti

Alergie a bydlení- nejčastější chyby a jednoduché rady, jak je…

Různé projevy alergií, jako je rýma, vyrážky, zarudnutí očí, bolesti hlavy či astmatický záchvat, nejsou rozhodně tím nejpříjemnějším, co alergiky…
i
Česko

Zastavte ničení vaší zahrady pomocí popela! Mšice mají váš oblíbený…

Příprava vlastního ekologického postřiku na mšice je účinným způsobem, jak se zbavit těchto škůdců v zahradě bez použití chemických přípravků.…
i
Co se děje

Vyhrála v loterii miliony, ale nenašla lásku: Co se stalo…

Jane Park, 23letá Britka, vyhrála v loterii před několika lety více než 1,3 milionu dolarů. Přestože se to může zdát…
i
Zajímavosti

Ženy, které Vás podvedou nejčastěji, používají tyto 3 věty, která…

Statistika Vás jistě překvapí, protože více podvádějí ve vztahách a manželstvích ženy. Podvádění není určitě nic hezkého čím by se…
i
Svět

11 Letá dívka s autismem začne zpívat na podium, dav…

Talentovaná 11 letá dívka se jménem Kaylee Rodgers je narozená s autismem a ADHD. Kaylee se učí nové věci trošku…